White Men Can't Jump

White Men Can't Jump

Er is weer een volstrekt zinloze remake aan het licht gekomen...

"We goin' sizzler! We goin' sizzler!"

"Het zit allemaal in de wriiist!"

"Hé schatje, ik wil niet opscheppen... maar ik ben de grootste!"

Dat geklungel op het basketbalveld van Venice Beach in de vroege jaren 90 in de iconische komedie van kingpin Ron Shelton staat in mijn achterhoofd gegrift. Ik was net 14 geworden toen White Men Can't Jump voor het eerst in de bioscoop kwam en mijn leven bestond voornamelijk uit twee dingen: videogames en basketbal. Ik trainde drie keer per week met twee verschillende teams en speelde wedstrijden op zondag en natuurlijk werd deze film al snel een van mijn favorieten. Het contrast tussen de flitsende extraverte showman Sidney Deane (Wesley Snipes) en de meer bescheiden rustige maar nog bekwamere speler Billy Hoyle (Woody Harrelson) was perfect en het script was scherp, grappig, accuraat, charmant en vol persoonlijkheid.

Toen ik hoorde dat er een remake van deze film werd gemaakt, was ik instinctief sceptisch. Toen ik erachter kwam dat ze een rapper castten die eigenlijk nog nooit eerder had geacteerd en een nieuwkomer wiens primaire werkervaring Teen Wolf is, begon er bij wijze van spreken wat scepsis op te borrelen. Nu is het uitgebracht, via Hulu, op Disney Plus en ik heb het gisteravond bekeken, wat ik niet had moeten doen. Want net als zoveel andere remakes is dit gewoon een lange, troebele, kleverige belediging van een origineel dat helemaal niet opnieuw gemaakt hoefde te worden.

White Men Can't Jump

Het plot is vrijwel hetzelfde, hoewel er hier veel veranderingen zijn die nergens op slaan. Sinqua Walls speelt Kamal, een voormalige universiteitsbelofte en nu gepensioneerde pick-upspeler, terwijl hiphopster Jack Harlow de blanke man speelt die niet kan dunken (Jeremy). Ze worden vrienden om te proberen zich een weg te banen uit de financiële situatie waarin ze zich allebei bevinden en onderweg zijn er gevechten, enkele lange shots en jammerlijk slechte dialogen.

Om te beginnen is deze zinloze remake net zo doelloos saai en meanderend als films kunnen zijn wanneer de schrijver en regisseur het niet helemaal eens zijn over toon of tempo. Jeremy lijkt in niets op Billy Hoyle uit het origineel en Kamal lijkt nog minder op Sidney. De nevenpersonages zijn niet eens in de buurt van hetzelfde als in het origineel, waardoor dit voor mij aanvoelt als een film die misschien wel iets anders had kunnen heten. Hoop Dromen. Straatbal. Allesbehalve White Men Can't Jump zou veel beter hebben gewerkt.

Walls is kleurloos stijf in de rol van Kamal en laat geen blijvende indruk achter. Harlow is af en toe een beetje charmant, maar wordt zo spraakzaam en zegt in zoveel van de scènes zoveel irrelevante onzin dat de kijker zich niet meer concentreert. Het zijverhaal over de leenhaaien, over Gloria's Jeapordy-dromen, over het wedspel tegen de beveiligers.... Dat alles is verwijderd en vervangen door onzin over Tiktok, Instagram en andere gorm die echt niets toevoegt behalve pure irritatie.

White Men Can't Jump

Het helpt natuurlijk niet dat het basketbalgedeelte zo slecht is als het is. In de originele film vertrouwde regisseur Ron Shelton zwaar op Woody's vermogen als point guard (hij was een zeer capabele universiteitsspeler voordat hij in de filmwereld sprong), terwijl het in de nieuwe versie lijkt op ingestudeerde onzin met absoluut nul variatie. Op dezelfde manier heeft Sinqua Walls een verleden als college-speler bij USF (speelde drie jaar guard), maar het is hier nooit merkbaar omdat het basketbal nooit echt plaatsvindt. Het enige wat er gebeurt is dat Kamal de bal controleert, een scherm krijgt van Jeremy (of andersom) en dan een schot lost. Keer op keer. Natuurlijk speelt Harlow de bal een paar keer tussen zijn benen, maar dat nette, goed geplande en leuke straatbasketbal dat in het origineel werd gespeeld, ontbreekt hier, wat ik bizar vind.

Als je White Men Can't Jump (1992) nog nooit eerder hebt gezien, had het een zin kunnen hebben om deze film te zien, maar gezien het feit dat het meeste ervan gewoon aanvoelt als gimmickachtige, flauwe, irrelevante onzin, is het moeilijk om het niet af te wijzen, ongeacht.

03 Gamereactor Netherlands
3 / 10
-