Akimbot

Akimbot Preview: De makers van Pumpkin Jack bewijzen opnieuw hun platformexpertise

We zijn hands-on geweest met de aankomende actie-avonturenplatformer van Evil Raptor om te zien hoe deze zich ontwikkelt in de aanloop naar de komst in augustus.

Pure platformgames die door iemand anders dan Nintendo zijn gemaakt, zijn tegenwoordig eigenlijk vrij zeldzaam. Het tijdperk van het beschouwen van Crash Bandicoot, Jak and Daxter, Spyro the Dragon, Rayman, Banjo-Kazooie en dergelijke als gezichten van de game-industrie is echt voorbij, maar er zijn een paar ontwikkelaars die vechten om het erfgoed te behouden en voort te zetten dat heerlijk en leuk is actie-avontuur platformactie.

Een van die ontwikkelaars is Evil Raptor, een kleine Franse indiestudio die in 2020 beroemd werd toen Pumpkin Jack zijn debuut maakte. Nu, in 2024, is datzelfde team terug en klaar om terug te keren naar de platformdrukte met hun volgende project Akimbot. Ik heb de kans gehad om hands-on met het spel te gaan tijdens mijn tijd in Los Angeles voor Summer Game Fest, waar ik door het eerste level mocht knallen om een goed voorproefje te krijgen van wat het op tafel brengt.

Akimbot is een spel over twee robots. Het hoofdpersonage, degene die de speler bestuurt, staat bekend als Exe en is in wezen een robot-outlaw die bekend staat om zijn gevechtsvaardigheid. De begeleidende bot heet Shipset en dient in feite als een brutale sidekick die Exe in de problemen brengt en woordspelingen maakt wanneer hij de kans ziet om dat te doen. In veel opzichten is het een dynamiek die waarschijnlijk het best kan worden omschreven als een meer coole en zachte versie van Ratchet and Clank.

Over de briljante serie van Insomniac gesproken, er zijn ook veel overeenkomsten met Akimbot. Het is een 3D-game die wordt gespeeld vanuit een third-person perspectief waarin je springt, grindt en doorkruist door een verscheidenheid aan locaties en niveaus die enorm verschillen, terwijl je een scala aan wapens en gereedschappen gebruikt om de omgeving uit elkaar te blazen en alle vijanden te verslaan die op je pad komen. Akimbot heeft niet helemaal de vloeiendheid en pure verfijning van Ratchet and Clank, maar aangezien dit een indiegame is die is gemaakt door een team dat een fractie van de grootte is, kan dit meer zijn dan verwacht.

Maar ondanks de kleinere schaal lijken de levels en werelden die Evil Raptor heeft gecreëerd veel diepte en bereik te hebben. Het eerste level dat ik tot het uiterste mocht drijven, had een zand- en strandthema en omvatte verschillende eilanden vol met toeristische robots, terwijl op de achtergrond wordt gezinspeeld op infrastructuur en de ware rijkdom van de wereld in de vorm van vegende netwerken van pijpen. Door dit alles te combineren met azuurblauwe golven en verschillende andere bezienswaardigheden die vaak geheimen verbergen, die een beetje vindingrijkheid en creativiteit vereisen om te kraken, komen de levels in Akimbot spannend en leuk over om te spelen.

AkimbotAkimbot
AkimbotAkimbot

De kerngameplay past ook bij deze rekening, aangezien Exe veel tools en mechanica onder de knie krijgt. De meeste draaien om richten en schieten terwijl je onderweg bent, maar er zijn melee-systemen, bewegingsvaardigheden zoals beschietingen en sprints, en mogelijkheden om Exe en zijn uitrusting onderweg aan te passen en te verbeteren. Nogmaals, Exe ziet er niet alleen uit als Ratchet, maar het speelt ook als hem.

Maar het belangrijkste gebied waarop deze game zich lijkt te onderscheiden van de serie van Insomniac, is hoe er hier een meer volwassen toon lijkt te zijn. Het ziet er misschien uit alsof het voor kinderen is gemaakt, maar de thema's, de humor, de dialoog, het is allemaal ontworpen en aangeboden met een ouder publiek in gedachten. Het is niet grof of echt volwassen, maar het is niet zo gericht op jongeren als de avonturen van Ratchet meestal zijn.

Mijn tijd met Akimbot was maar kort, maar tussen de platformactie, de verkenning, de gevechten en het baasgevecht aan het einde van het level dat ik heb getest, is het duidelijk dat deze game neemt wat platformgames koning maakte tijdens het PS2-tijdperk en het vervolgens aanpast en aanpast aan het moderne tijdperk. Deze game is moeiteloos leuk en lijkt een ideale manier om achterover te leunen, een beetje nostalgie te omarmen, terwijl je je kunt overgeven aan een gloednieuw verhaal van een getalenteerd indieteam.