Deep Rock Galactic: Survivor

Deep Rock Galactic: Survivor Preview - Er komt weer een Early Access-juweeltje aan

Move over Palworld, het project van Funday Games is de nieuwste Early Access-titel die je moet bekijken.

Terug op Gamescom in augustus had ik de kans om een vroege versie van Funday Games ' top-down roguelike auto-shooter, Deep Rock Galactic: Survivor, te bekijken. Dit is in wezen een Deep Rock kijk op het concept dat Vampire Survivors de laatste tijd immens populair heeft gemaakt, terwijl je je verkleedt als een dwerg en in een level wordt gedropt om grondstoffen te delven en hordes insecten te ontwijken en neer te schieten die je door het level achtervolgen. Het is een spel waarin de kernmechanica kan worden vereenvoudigd tot één belangrijke invoer, met behulp van een analoge stick (als je met een controller speelt), aangezien alles in dit spel automatisch wordt gedaan, waardoor je alleen de taak hebt om de belangrijkste beslissingen te nemen die ervoor zorgen dat je elke golf van vijandige bugs overleeft. Het is de belichaming van eenvoud, maar het werkt als een charme en is moeiteloos vermakelijk.

Aangezien dit op dit moment een Early Access-lancering is, zijn er slechts drie niveaus om te verkennen; Crystalline Caverns, Magma Core en Hollow Bough. Elk is visueel heel anders en heeft een paar mechanica die hen onderscheidt van de rest. Magma Core heeft bijvoorbeeld vloertegels die brandschade veroorzaken als je erop stapt, terwijl Hollow Bough biologische obstakels en regenererende wijnstokken heeft die je in de weg zitten als je je verplaatst. Niets van dit alles verandert het kernidee van het spel, maar je hebt nog steeds de taak om zoveel mogelijk nuttige bronnen te delven, bugs neer te schieten en ervaring op te doen om je uitrusting te verbeteren, allemaal in de hoop de laagste verdieping van de kerker te bereiken om het op te nemen tegen en hopelijk de hoofdbaas te overwinnen die daar op de loer ligt om de duik te voltooien.

De progressiesystemen zijn er in twee vormen. Er zijn de niet-permanente elementen die in elke duik naar voren komen. In wezen beloont alles wat je doet een beetje ervaring, en elke keer dat je een level omhoog gaat, kun je een upgrade selecteren die ofwel een nieuw wapen voor je dwerg ontgrendelt, of een bestaand wapen of attribuut upgradet/verbetert, of het nu gaat om het verhogen van schade, hogere vuursnelheid, kortere herlaadtijd, grotere item/XP-ophaalradius, meer bepantsering of gezondheid, je snapt het punt. Wanneer je sterft of een duik voltooit, komen deze verbeteringen niet met je mee, ze gaan voor altijd verloren op echte roguelike-wijze, maar gelukkig doen veel van de middelen die je verzamelt dat wel. Je kunt verzameld goud en een verscheidenheid aan andere maffe middelen gebruiken om de gezondheid, schade, kans op voltreffers, bewegingssnelheid, enzovoort permanent te verbeteren, allemaal met een percentage, en ook voor elke grote uitdaging die je voltooit met betrekking tot een duik, verdien je een token dat gaat naar het ontgrendelen van een hardere duik of zelfs een geheel nieuw dwergklasse of klasse-archetype.

Deep Rock Galactic: SurvivorDeep Rock Galactic: Survivor

Het is allemaal heel eenvoudig te verteren en dit vertaalt zich ook naar de gameplay, want hoewel er meerdere soorten bug-vijanden zijn om het hoofd te bieden - waarvan er vele unieke aanvallen en systemen hebben, en een hele reeks wapentypes die elk verschillende dingen doen en zelfs de deur openen naar elementaire schadesystemen - is het belangrijkste uitgangspunt van dit spel om rond te rennen en te voorkomen dat je klappen krijgt. Dit lijkt in de praktijk eenvoudig, maar wanneer de game je scherm overlaadt met honderden, misschien zelfs duizenden bugs tegelijk, is het gemakkelijk om een fout te maken en snel gestraft te worden voor je acties. Je moet snel denken en constant je mijnvaardigheden gebruiken om door muren te breken om te ontsnappen aan de dreiging van insectenzwermen en de verwoestende bazen, terwijl je je best doet om alle grondstoffen die je tegenkomt te delven en zijdoelen te voltooien voor een toestroom van goud.

De genialiteit van Deep Rock Galactic: Survivor is hoe het eenvoudige uitgangspunt eindeloos leuk is. De kernroutine van de gameplay is meer dan genoeg om uren en uren actie te rijden, en de verschillende moeilijkheidsgraden en de verschillende Dwarf-klassen die elk iets anders werken dan de andere, voegen veel welkome diepte toe - wat ongetwijfeld in de toekomst zal doorgaan naarmate er meer en meer inhoud wordt toegevoegd om de ervaring te versterken. Maar zelfs zoals het is, is het een geweldige ervaring om te spelen, een ervaring waarvan ik echt, echt zou willen dat ik het op een Nintendo Switch kon spelen terwijl ik onderuitgezakt op een bank zit. Gezien het feit dat sommige Early Access-projecten bij het debuut erg onvolledig aanvoelen, wat bijna de vraag oproept waarom ze er een prijskaartje aan mogen hangen, is deze game een briljant concept en een die je moet stoppen met wat je nu aan het doen bent om een exemplaar op Steam op te halen, aangezien het je slechts £ 10 kost.
In mijn laatste preview van deze game van augustus 2023 zei ik dat Deep Rock Galactic: Survivor mijn volgende obsessie zou worden. Nou, dat is precies wat het is geworden.