Stellar Blade

Stellar Blade demo preview: Ziel van Nier, hart der zielen

We kregen een sneak preview van de gratis demo van de aankomende titel van Shift-Up en waren zeer verrast.

Met toestemming van Palworld kunnen we allemaal toegeven dat een van de grootste verrassingen voor alle gamers Helldivers 2 was, een titel die tijdens de preview met weinig tamtam voorbij kwam, maar toen het de handen van gamers bereikte, werd het bijna meteen een hit. In zo'n snel veranderend industrieklimaat leek het erop dat PlayStation achterliep met zijn weddenschappen voor 2024, en misschien is het precies andersom - dat games zoals Arrowhead's squad-based shooter en het aankomende actie-avontuur van Korea's Shift-Up precies zijn wat gamers nodig hadden.

Omdat Stellar Blade het potentieel heeft om een van de grootste namen van Sony's huidige generatie te worden. Vooruitlopend op de release van de demo op vrijdag 29 maart, heb ik de kans gehad om de vroege stadia van de game te spelen en een glimp op te vangen van de systemen en hoe we het verhaal van EVE op 26 april zullen ervaren. En het meeste heeft me ten goede verrast.

Stellar Blade
Stellar BladeStellar Blade
Welkom bij Helldivers II... Ik bedoel, naar Stellar Blade.

In deze demo hadden we toegang tot twee verschillende delen van het spel. De eerste is de aankomst van onze hoofdrolspeler op aarde als onderdeel van de 7e Air Squadron, die op een strand landt en vervolgens een groot gevecht aangaat met haar medestrijdzusters, die een zeer vergelijkbaar lichaam en esthetiek hebben als zij. Snel beginnen we met het oefenen van de basisprincipes van gevechten, waarbij EVE in principe kan schakelen tussen een normale aanval door op vierkant te drukken en een sterke aanval door op driehoek te drukken. Met L1 blokkeren we en een blok op het juiste moment pareert, waardoor de Beta vaardigheidsbalk wordt opgeladen. Met deze vaardigheden kunnen we speciale geladen aanvallen uitvoeren die veel schade aanrichten.

Daarnaast is er een personage genaamd Tachi, EVE's teamgenoot in het eerste deel van de demo, die ons door de demo leidt en ons niet alleen de basis van gevechten leert, maar ook ondersteuning biedt. Er is ook een unieke vijand genaamd de Naytiba Alpha, die een van de kernstukken van het complot lijkt te zijn. Deze Naytiba zijn eigenaardige en amorfe vijanden, en hoewel er niet al te veel variatie was in deze demo, had elk type verschillende animaties, sterke en zwakke punten, waardoor je gedwongen werd elke confrontatie anders te benaderen.

Stellar BladeStellar Blade
Stellar BladeStellar Blade

Het tweede deel van de demo neemt ons mee door een andere volledige sessie in de verlaten stad van Eidos 7 met een ander personage genaamd Adam. Iets waarvan ik zeker weet dat sommigen van jullie het best grappig zullen vinden, is dat ook hier de elementen waarmee je op het podium kunt communiceren zijn gemarkeerd met een zichtbare en opvallende gele verf, hoewel het, gezien het detailniveau en de hoeveelheid puin in de ruïnes, een visueel hulpmiddel is dat niet te veel is. Deze tweede missie geeft ons wat meer vrij spel om het podium te verkennen, en om het personagemenu te leren kennen waar we uitrusting, missies, inventaris, vaardigheden, handmatige databank en opties kunnen zien. In het demomenu lijkt het erop dat er vijf vaardigheidsbomen zullen zijn, hoewel er in deze demo slechts drie in één oogopslag beschikbaar zijn, één voor de basisaanval, één voor overlevings- en verkenningsvaardigheden en één voor Beta vaardigheidsboosts, de speciale aanvallen. Misschien wel het meest relevant is natuurlijk de apparatuur, aangezien EVE verschillende items in haar ruggengraat kan implanteren die onafhankelijk zijn van haar uiterlijk. Tijdens de verkenning vond ik een Beta kern, die dient om de maximale energie te verhogen, en tegelijkertijd de herinneringen lijkt te bewaren van mensen die stierven in het licht van de Naytiba-invasie.

Om verschillende uitrustingsstukken te ontgrendelen, zullen we op zoek moeten gaan naar een specifiek secundair personage of een soort object in het level moeten vinden en ook bijvoorbeeld om nieuwe uitrustingsslots uit te rusten, zullen we Omniverse moeten gebruiken in de reparatieconsoles. We zullen ook (vrij ver uit elkaar liggende) telefooncellen vinden die fungeren als fast travel points.

Stellar Blade
Stellar BladeStellar Blade

Natuurlijk zullen er rivieren van inkt worden geschreven over de modellering van het personage en het detail waarmee ze later wordt nagemaakt, maar voor nu kunnen we zeggen dat, ondanks dat ik een enigszins, ik weet niet hoe ik het kostuum anders moet omschrijven, lachwekkend ontwerp, ze ziet eruit als een competente krijger en sommige van haar onderdelen, Hoe vreemd ze ook mogen zijn, ze hebben ook een functie op narratief niveau.

Dit meer open gedeelte van het spel waarin hij door gebouwen in de straten dwaalt, doet inderdaad erg denken aan Yoko Taro's Nier: Automata. Als we de ruïnes doorkruisen, zullen we verschillende gevechten aangaan, zowel individueel als tegen groepen Naytiba's totdat we de veilige zones bereiken. De kampen zijn opslagpunten, waar je kunt uitrusten en je voortgang kunt opslaan nadat je ze hebt geactiveerd met Vitcoin of Victory Points. Je kunt in het zadel zitten en je gezondheidsbalk herstellen en je inventaris aanvullen, je kunt ook items opslaan als je geen ruimte meer hebt. Een andere erfenis van zielen is dat vijanden herleven zodra je rust. Naast de normale kampen is er nog een ander type kamp, bevoorradingskampen genaamd, waar je, in tegenstelling tot het andere kamp dat alleen een eenvoudige winkel heeft waar je verbruiksartikelen kunt kopen, hier de uitrusting en statistieken van EVE kunt upgraden en van de begeleidende drone die Adam bestuurt (nogmaals, in duidelijke verwijzing naar Nier: Automata ).

Stellar BladeStellar Blade

De animatie van de hoofdrolspeler is uitstekend. We zullen moeten afwisselen tussen tegenaanvallen en ontwijken, afhankelijk van de kleur van de actie van de vijand, en buiten gevechten veranderen onze bewegingen afhankelijk van waar we heen willen, passeren, klimmen of springen door objecten. Zelfs het veranderen van richting op straat gaat gepaard met bewegingen met natuurlijke animaties zoals je handen op de muur leggen om van richting te veranderen.

Over het algemeen is het gevoel van de gevechten redelijk goed, de besturing reageert perfect op de bewegingen en precisie die je zou verwachten van een actiegame van het hoogste niveau. Er is in het verleden gesproken dat een van de belangrijkste referenties voor het team Nier: Automata was, en dat hack and slash-gevoel is inderdaad aanwezig, maar niet zo gek en hectisch als de Devil May Cry of Bayonetta -serie zou kunnen zijn. Bovendien is het laatste gevoel na het voltooien van deze demo dat we kijken naar een hybride tussen een Nier- en een FromSoftware-titel, waarbij Sekiro: Shadows Die Twice misschien wel het naaste familielid is. Zelfs nu ik de demo heb doorlopen, geef ik toe dat ik nog steeds niet de juiste opening heb gevonden om de parry uit te voeren op een manier die voor mij natuurlijk aanvoelt, maar aangezien elke vijand zijn eigen patronen heeft, zal het oefening vergen om het onder de knie te krijgen.

De laatste vijand in de demo, die eruitziet als een soort demon met elektrische zwaarden, vereist uiterste nauwkeurigheid om op het juiste moment te ontwijken en de parry te spijkeren, waardoor het een Souls -ervaring wordt. Het lijkt erop dat er verschillende moeilijkheidsgraden zullen zijn, dus Stellar Blade is bedoeld om voor iedereen toegankelijk te zijn, hoewel het de meest toegewijde spelers zal belonen. Als je de demo voltooit, krijg je toegang tot een speciaal segment genaamd Boss Challenge, waarmee je jezelf kunt testen tegen een baas met een assortiment aan meer geavanceerde vaardigheden. Dit is alleen als je de modus op normale moeilijkheidsgraad voltooit.

Stellar Blade ziet eruit als een veelbelovende titel voor dit voorjaar, en het is mogelijk dat veel spelers hun ogen hebben gericht op de Elden Ring -uitbreiding in plaats van deze. Maar laat me je vertellen, Stellar Blade kan in zijn eigen licht schijnen en zijn plaats verdienen onder Soulslike-fans. Deze demo is daar het perfecte voorbeeld van.

Stellar BladeStellar Blade
Stellar Blade